Thursday 5 February 2015

Tiada Hasil Tanpa Usaha

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t

Dalam hidup i dari kecik memang tak akan ada hasil tanpa usaha. Bukan usaha yang sikit-sikit tapi usaha yang sungguh-sungguh. Dari kecik kami adik beradik memang dilatih begitu. Sejak ibuku meninggal dunia seusiaku 7 tahun kami empat beradik tinggal bersama ayah dibantu oleh arwah wan dan atok. Ayah tak pernah ajar kami kemewahan serta dengan mudah untuk mendapatkan sesuatu. Kami diajar hidup berdisiplin walaupun tanpa ibu. ILMU adalah perkara yang amat-amat ayah titik beratkan. Samada ilmu duniawi dan ukhrawi. Alhamdulillah kami berempat diberi asas agama yang cukup oleh ayah dan dengan menghantar kami kesekolah agama sejak tingkatan 1 lagi.

Sampailah kami semua ke menara gading dan masing-masing berjaya menggulung Ijazah dan buat ayah tersenyum Alhamdulillah. Sehingga usaha kami mencari kerja juga kami tak lalui jalan yang mudah. Sebab, mungkin Allah terus mahu kami jadi hambaNya yang tidak berputus asa dan rajin berusaha serta meletakkan Allah sebagai pergantungan utama.

Sehinggalah kami berkeluarga dan punyai anak sendiri jalan yang kami lalui tidaklah seindah yang tergambar. Segala pahit ditelan bersama usaha yang tidak jemu serta doa yang tidak putus-putus terutama untuk membentuk keluarga yang bahagia di dunia dan akhirat. Kami belajar, redha Allah adalah segala-sagalanya didunia ini. Jangan membelakangkanNya walau sedetik. 

Segalanya...semuanya...dan apapun kami harus bersungguh-sungguh. Terima kasih yang tidak terhingga AYAH! Jasamu hingga kesyurga. Moga Allah lindungi ayah didunia dan akhirat..Amin!

Manusia akan bersama kita semasa kita senang, kita gembira, kita cantik, kita kaya tapi manusia akan mula menjauh bila kita susah, sedih, dah tak cantik , takda duit. Tapi...Allah tetap ada walau apapun keadaan kita. Cuma kita yang selalu alpa bila diberi kesenangan dan kegembiraan. Lupa bahawa itu adalah anugerah dariNya. Nikmat Allah tidak terhitung banyaknya. Moga kita menjadi hambaNya yang sentiasa bersyukur dan redha dengan setiap ketentuanNya, InsyaAllah.


We love you till Jannah AYAH!


No comments:

Post a Comment